Lake tekapo - omarama

Nu cyklar vi vidare till Omarama. 8 mil. Vi ar lagom taggade. Vadret ar for forsta gangen lite instabillt va sa vi fruktar regn nagon gang under dagen. Lake Tekapo ar sa himla fint sa jag vill inte lamna det! Det blir ingen Bellas rad idag for hon ar och lamnar lite saker till Henke och Erik som vi har laddat for dem.

Puss & Kram

Fairlie

Fjarde cykeldagen avklarad. Idag kom vi ivag ganska sent, kvart i tio. Det blir bara senare och senare. Vi Snozar sa lange pa mornarna och ingen av oss vill ta tag i att ga upp, men vi har bestamt att i morgon blir det tidigare an tidigast for vi skall mota upp Henrik och Erik i Tekapo dar vart nasta stopp ar.

De mil langa rakstrackorna och platta landskapet har overgatt till kullar/berg och kurviga vagar. Forut klagade vi pa vinden, nu ar det kuperingen som ar jobbig. Vet inte vilket jag foredrar men underbart ar det iaf nar man kommer upp pa en topp och har en riktigt go utforsbacke framfor sig.

Efter lite funderingar hit och dit sa har jag slutligen bestamt mig for att dela med mig av en rad har pa bloggen till Bella, dar hon kan fa uttrycka tankar och kanslor i en ytterst forkortad & samanfattad verson. Bara for att gora det hela sa rattvist som mojligt.

Bellas rad - Jag gillar mat men inte som packning pa en cykel nar man har ett otroligt daligt underlag

Det gar bra nu

Tredje cykledagen avklarad. Det gar riktigt bra fast jag har helt galet ont i rumpan och vagrar fuska med att sitta pa ett par leggins som bella gor.

Igar var det helt javligt att cykla. Bokstavligt talat sa blaste vi av vagen och ner i diket en gang. Haha. Da var vi bra forbannade vill jag lova. Det var nedforsbacke men vi rullade seriost bakat. Vi har bott mitt ute i ingensanns pa Campingar och har inte haft tillgang till internet men idag har vi anlant till ett litet storre samhalle... De har till och med bioRio har som vi skall ga pa senare. Det ni.

Nu skall det cyklas

Imorgon ger vi oss pa var challenging bike tour! Totalt blir det 51 mil som vi skall beta av pa 8 dagar =) Vi har inhandlat riktigt seriosa cykel trojor och bella fick sig ett par coola fingervantar med skelett monster pa, sa med andra ord sa gar vi in for detta stenseriost.
Efter vi fixat allt detta sa motte vi upp Erik och Henrik som jag traffade i Auckland i borjan av min resa. La oss i parken och bara lag, precis som vi spendera dagen igar.
Nu skall vi packa o forbereda for i morgon har vi 65 km framfor oss.

chritchurch

Gardagen var heeeeelt sinnes underbar!
Pa morgonen drog bade jag och bella ut och tranade. efter det tog vi oss in till stan och motte upp bellas farmors van som visade sig vare en riktigt trevlig och go tant. Hon visade oss runt lite och sedan tog hon med oss till hennes hus ute pa landet. Det var sa fint och underbart vackert dar hon bodde sa vi var helt saliga. De odla alla mojliga gronsaker och frukter och hade helt sjukt gamla och balla bilar. Vi har bada hittat varat domhus =)
Pa kvallen hade vi lite fest med George och tva av hans vanner.. sedan gick vi ut till en helt fullproppad bar. Det var riktigt skoj. AAh vi har sa skoj!
Idag skall vi planera cykelturen och fixa allt.

Framme i Christchurch

Vi ar framme i Christchurch. Har rest hela dagen sedan 7 och kom fram vid 7. Goa timmar i buss och bat men ratt gott o ha Bella vid min sida att titta pa nar hon ligger med oppen mun och sover =)
Vi bor hemma hos en kille och hans familj, gorge heter han. Jatte trevlig familj.
Imorgon skall vi till bellas farmors kompis som bor i en bit utanfor stan. imorgon kvall tror jag Gorge skulle bjuda over lite vanner och sa skall vi hanga med dem.
Vi har ju planer pa att cykla harifran till queenstown.. och det kommer vi nog garanterat att gora. Troligen ger vi oss ivag pa mandag eller Tisdag. 8 dagar skulle det ta. Tror inte riktigt vi vet vad vi ger oss in pa =)

Wellington - christchurch

Ikvall hamtar jag Bella vid tagstationen strax efter sju och tidigt i morgon tar vi farjan over till picton.. Tror vi skall forsoka ta oss anda till Christchurch redan i morgon. Sa ni hor nog inte fran oss pa ett litet litet tag!

puss och hej

Wellington wellington wellington

Nu ar jag i Wellington.

Igar nar jag anlande med bussen visste jag abra en sak, att jag skulle till Cambridge hostel. Jag har blivit lite bekvam av mig och alltid nar jag kommit till nya destinatoner tankt att, Jag loser hur jag hittar mitt hostel nar jag val kommit fram, det finns ju alltid info center att fa karta och vagbeskrivning ifran.

Kom dock pa att klockan var halv nio och det brojade skymma nar jag klev av bussen mitt i stan nagonstanns. Bra Isabelle, riktigt bra, vad har du tankt nu da?

Sa jag fragade en gubbe och han borjade forklara vagen och mitt i beskrivandet av vagen sa avbrytar han sig sjalv med att saga att det ar battre jag far beskrivit av nagon som har karta.. sa foreslog han bensinstatinen sam lag en bit bort. Fuck! ar det sa langt och krangligt att ta sig dit jag skall att han inte kan forklara for mig..

Kvinnan bakom disken beskrev lite battre och jag borjade ga.. fragade lite folk pa vagen och fick forklarat vagen flera ganger ju narmare jag kom.. sa det kandes som att jag var pa ratt vag. Val framme och utanfor det som skulle vara Cambridge HOSTEL var istallet Cambridge Hotel. Anej, nu har folk missforstatt mig och trott att jag skulle till hotellet.

Jag gick anda in, men kande att det var helt fel.. alldeles for fint for att vara ett hostel som kostar 133 kr per natt. Sa jag fragade om dett var Cambridge hostel och han instamde. Sa ja, det var hostelt. Jag var ratt. Herreguud det ar jatte fint har. Det kanske inte var sa himla skojjig historia egentligen kanner jag nu va.. efter att jag skrivit hela storyn. Ni kanske hade vantat er ngt mer dramatiskt, typ att det var fel och att jag letade och letade och det hela slutade med att jag fick sova pa Wellingtons morka kalla gator.

Idag var jag pa museum. det tog tre och en hal timme att ploja igenom det. Till en borjan laste jag ratt noga men sedan la jag ner det och kollade mest. Michelle my bell du hade alskat detta museum! utanfor museumet mote rjag en av de tyska tjejerna som jag gjorde pannkakor med i Rotorua. Jag stog och utmarkte mig till en turist genom att granska en av mina stora kartor over staden da jag hor " Isabelle is that you" No its not me svarade jag inte. Vi tog folje till supermarket, hon kopte sina bananer jag jag mitt paket med uncle ben's boild in bag rice och sedan sa vi hejda.

Harligt att se att ni ligger i med kommentarerna. (en pik)

hejda Taupo

Nuellinunu vantar jag pa min buss till Wellington. Sa nu gott folk... har jag lite tid att lagga upp bilder. Sen skall jag kolla pa skidskyttet =)

hej

Kara lasare

kara lasare

Har i taupo regnar det ena stunden och ar soligt andra... Knepigt och lite svart o planera vad man skall gora... men...

Igar kvall nar jag lag och laste min bok sa kom nagra jag delar rum med in och fraga om jag skulle med ut, sa jag hakade pa dem. Glad att jag gjorde det for vi hade riktigt skoj.

Idag vaknade jag tidigt trotts att jag la mig sent... De fyra Tanterna pa sakert 65+ i rummet brevid skulle aka idag. De har varit lite mysigt att ha dem i rummet brevid for de halsar hela tiden och fragar hur det ar och ar bara sa himla mys. Blev lite Farmor och mormor stammning att ha dem dar.

De jag var ute med igar stensov imorse sa jag gick ner till stranden och har legat och last i flera timmar.

imorgon aker jag formodligen till wellington.. Planen ar san men jag fick ju inte gjort  vandringen jag ville gora har i Taupo sa jag overvager lite om jag verkligen skall aka i morgon.

Fixade det lilla problemet med kamera locket forut.. eller jag fixa det inte men min hjalte i Fotoaffaren fixade det, utan att ngt gick sonder.

mina forlorade skor

Detta mail fick jag idag ifran mitt forra hostel i Rotoroa:

Hi there Isabell,

I hope you are having good travels... We think we have found your shoes... Are they white and red runners??? If they are let us know and we will post them to you...

Warmest regards

Lite kul, och lite forsent.

Nu har Perry ocksa lamnat oss sa det ar bara jag och Little stewie kvar. Idag har vi varit pa stranden och forsokt fa lite farg. Det blev inget bad for det var for kallt i vattnet tyckte jag =) Helt plotsligt borjade det regna sa vi skyndade oss tillbaka och har precis betat av andra harry potter filmen.

Jag skulle ju gora den dar vandringen i morgon men det har blivit installt pga vadret sa jag ar lite besviken pa det... Mitt linslock till kameran har fastnat i UV filtret och hur jag an bar mig at sa far jag inte loss det. vad gor jag at det?

Igar pratade jag med Bella igen och hon kommer till Wellington om ca fem dagar. Langtar ihjal mig. Allt ar tipp topp och jag mar bra!

puss & kram

Hej halla.

Hej.

Nu vantar jag pa att perry o little stewart skall vakna sa vi kan ga ner till stranden. Michael och jag var uppe vi 8 och at frukost, alltsa jag ar sa jukt morgonpigg har nere. Hemma kan jag sova bort dagarna till 1-2 om ingen vacker mig och har vaknar jag liksom 7-8 helt utvilad.

Imorgon tror jag att jag skall gora tongariro crossing vandringen (googla) som ar ca 18km sa det kommer ta hela dagen. Tror jag blir hamtad harifran vid halv sex pa morgonen. Jag maste bara se hur vadret blir i morgon for om det ar mulet sa vantar jag och gor det pa lordag i stallet.

Blir kvar har i Taupo till sondag sedan aker jag till Wellington.

puss o kram

Tapou

Jag alskar Tapou. Det ar riktigt mysigt och fint har!

Forsta dagen man anlander till ett nytt stalle ar alltid varst. Helt ny stad, nytt hostel, nya manniskor, allt ar nytt nytt nytt och man maste borja om fran borjan igen. Men Traffade direkt nagra skona killar som jag delar rum med igar, sa det har varit riktigt skoj. Idag gick vi till ett vattenfall eller vad man nu kallar det. Det tog ca 3 timmar att ga dit och tillbaka. Perry, fran tyskland har imiterat Borat hela dagen sa jag ar redigt trott pa det nu och haller for oronen sa fort han oppnar sin mun. Funkar inte sa bra for det blir bara annu varre da.

Michael ar ocksa fran tyskland och han ar norden i ganget kan man saga... men han ar rolig. Han foljde inte med oss tillbaka for han skulle absolut vandra ivag och kolla pa nagot annat som lag annu en timme bort.

och sa ar det stevart som ar ifran canada.. Han halsar pa precis alla vi moter och fragar "hur ar det". gott gang precis i min smak.

Hej da Rotorua

Jag ar lite lite latt suris nu alltsa. Nar jag skulle packa i morse var mina joggingskor vack. Nagon har tagit dem. Sa det var en kul start pa morgonen att ga och inhandla ett par nya. Nu har jag gjort det.
Igar var jag pa utflykt och tittade pa Geisrar och svavel grejer.. Det var inte vart pengarna men jag traffade tva tjejer fran holland som jag senare pa kvallen gick hem till och gjorde pannkakor.
Tjejerna skall ocksa till Taupo idag sa vi skulle kanske ses senare i eftermiddag. Hinner inte skriva sa mycket nu for min buss gar snart.

Jafar och jag

Fran sista kvallen i Thames
Hostlet i Coromandel
Pavag till coromandel
Hiking turen uppe vid port jackson
Idag har jag varit pa Museum... Min guide var en tant pa sakert over 70 ar och hade san fruktansvart svar nya zealansk dialket sa jag fatta inte sa mycket.. jag bara holl med och nickade typ. Hon gick runt och stotte sig pa en kapp som sag ut som en san som Jafar i Aladdin har... och sa gick hon precis som Alastor Moody i Harry potter. Men hon var snall.
Efter guide turen gick jag istallet runt sjalv och laste pa alla skyltar vilket var lite lattare... men museum overhuvudtaget ar ratt trakigt :)
Har precis hort ifran bella och hon landar pa Tisdag. Forst skall hon traffa sin kompis i Auckland och sedan moter hon upp mig.. sa typ en vecka efter det...
Bokade buss harifran till taupo pa tisdag.. jag masta hinna ner och ga i mordor berget innan jag moter upp Bella sa det ar planen nu.

Hej Rototua

I Rotorua luktar det agg. Men det var anda inte sa farligt som jag trodde. Jag menar agg ar ratt gott anda.

Mitt Hostel ar litet men valdigt frascht och trevligt. Mitt rum ar typ lika litet som var minsta toalett hemma.. i det rummet ar det tva vaningsangar intryckta. Jag blev ratt glad igar nar jag kom hit, laste upp rummet och fick se att jag ar den anda i rummet.

Igar kvall nar ja var ute och tranade sa sprang jag en bit langs rororua sjon, och helt plotsligt pa ena sidan sa kokar det i marken och bubblar o har sig.. sa det ar darfor det luktar agg har, typ sulfur tror jag det heter, det som luktar.

Det ar typ bara jag och fyra tjejer, som jag gissar ar ifran USA, och en gubbe som bor har kanns det som.. ganska dott. Tjejerna ar forresten inte alls trevliga.. De kollar lite sentt pa mig.. men det gor inte sa mycket for jag kollar annu sneare tilbaka, typ scheelar lite smatt.

Jag har inte riktigt bestamt mig om jag skall aka pa den dar Maori grejjen ikvall eller om jag skall stanna har en dag extra och gora det i morgon kvall istallet...

Mamma, du far nog vanta ett tag till pa bilder

Pappa, det var melodifestavalen igar va eller ar de nasta helg? jag hoppas du sympati rostade pa alcazar som vanligt?! var de bra?

imorgon aker jag till Rotorua

Nu har jag bokat resa till rotorua i morgon formiddag. Akrer klockan tio och kommer fram vid halv sex tror jag... Tankte jag skulle kolla upp om Henke och Erik fortfarande ar kvar dar nere. Saknar dem lite. Varje gang jag planerar att jag skall lagga mig pa stranden sa ar det typ lite halvmulet.. sa idag struntar jag i det och tanker ga till stranden aven om det skulle borja sporegna.

port jaksson,jakson, jackson, jacksson? och ostballar

Nu sitter jag och myser i min fula flece troja och ater ostbollar, fick mig att tanka pa nan gang vi denna tid for ett ar sedan, da Frida bad mig komma over till hennes lagenhet i Uddevalla sent en kvall och jag svarade att jag inte orkade. "Men jag har ostbagar Isabelle", "Okej jag kommer!" haha. Nar jag kommer hem skall vi ha ostbage kvall varesej du vill eller inte.

denhar dagen har varit helt AMAIZzZZING. Vi var val en fem stycken som akte ivag langst ut pa udden av port jackson och vandrade i tre timmar over till Stoney Bay. Jag har tagit sjukt mycket fina bilder och det ar lite synd att det inte gar att ladda upp har. Vi akte runt nio i morse och kom tillbaka halv sju sa jag ar ratt bra sliten nu.

Hade tankt lamna Coromandel i morgon men andrade planer, for jag trivs ratt bra har. Sa jag aker nog pa lordag istallet, struntar i Tauranga och aker direkt till Rotorua. Lillemor tyckte det var waste of time att aka till Tauranga... Hon sa att det var finare strander har.. och da ser jag heller ingen mening med att aka dit. Ar arligt talat inte sa sugen pa att aka till Rotorua heller men det ar ju typ Maouri kulturens stad sa det ar typ ett maste. Sedan skall jag vidare till Tapu och vandra i mordor berget.. det ligger en bit under tapu, i en annan stad som borjar pa T men jag kommer inte ihag vad sa noj er med Tapu.

Imorgon skall jag inte gora nagonting. Jag skall lagga mig pa en strand och bara ligga. Lillemor drar i morgon formiddag.. sa det ar lite trakigt...

Nu skall jag slutfora mitt ostboll atande och efter det skall jag prata lite med lille... och sedan lasa min bok.

(Mamma & pappa... jag kan inte svara pa alla sms ni skickar var tionde minut, och jag kan inte uppdatera bloggen varje halvtimme, jag mar bra och jag lever, och jag alskar er)

Coromandel

Sitter vid Hostlets datorer i Coromandel och en frasch skaggig knubbis sitter brevid mig och nordar WOW :) Coromandel ar en valdigt liten stad, men en fin sadan. Pa ena sidan hoga berg och pa andra sidan havet. Bussresan hit var en av de vackrste bussresor jag akt. Akte langs vattnet hela vagen. Bussen stannade pa ett stalle sa vi kunde ta bilder men tyvarr ar datorerna har inlasta sa det blir inga bilder nu.

Direkt nar jag kom hit bokade jag en heldagstur till Port Jacksson i morgon. Tror det kommer bli riktigt fint.

Tvattade forut, och APA sager jag till tvattmaskinen. Min svarta kofta ar helt vit nu, nastan. Lyfte upp maskinen och kastade den pa reseptionisten. Hon forstod mig sa hon blev inte sa arg.

Hostlet ar bra. Delar rum med tva kines tjejer och en fransk tjej. Jag och den franska tjejen, som jag inte kommer ihag namnet pa men vi kan kalla henne for lillemor, tog en liten hike tur dar vi sag ut over staden. solen ar tillbaka och det ar hur skont som helst! Det ar riktigt svart att hora vad lillemor sager, hennes uttal ar riktigt otydligt och det later som at hon pratar franska nar hon pratar engelska. Min engelska later riktigt bra jamfort med henne... Och det ar ju kul att kanna sa for en gans skull :) Jag tror jag aker vidare till Tauranga pa Fredag redan... jag skall iaf kolla upp bussresor.

Isabelle Goes Hiking

Blev en tur upp i bergen idag trotts regnet. Varje gang jag skulle ta fram kameran sa borjade det sporegna. Kamera linsen blev sa himla flackig av allt regn och jag har ingen duk med mig sa jag gick till en kamera butik har och kopte en sadan och da var det lika bra att kopa ett UV filter ocksa. Nu har jag precis bokat buss och hostel till Coromandel. Sa imorgon 09.25 aker jag dit.

Thames

Thames ar... ode. Men mycket mysigt. Hostlet skall vi inte tala om sa mysigt det ar. Ganska lite folk har men de folket som bor har ar riktigt trevliga.

Idag sporegnar det sa jag vet inte riktigt vad jag skall hitta pa. Men det skulle bli battre vader i eftermiddag sa da funderar jag pa att ta en liten vandringstur. Fick en karta igar av en kille som bor i samma rum som mig over lite leder, fast kartan ar ganska diffus sa jag vet inte riktigt hur jag skall hitta men han sa att det var nastan omojligt att ga vilse. Funderar pa att dra vidare redan i morgon men jag har inte bestamt mig an!